Docenten met stem

Voor jou als docent is je stem een belangrijk instrument. De klas reageert sterk op hoe je klinkt. In positieve en negatieve zin. Ben je regelmatig hees? Heb je het idee dat je je stem niet goed of onvoldoende gebruikt? Of dat deze bij spanning niet zo klinkt als je eigenlijk wil?

Training stemgebruik

De training 'Docenten met stem' helpt je om je invloed en positie als docent te versterken door je stem optimaal en pedagogisch in te zetten. En deze niet te veel te verkrampen of te forceren. Het accent in deze training ligt op de zeggingskracht van je stem en wat je ermee kan bewerkstelligen in het contact met je leerlingen en de rust in de klas.

Wat kan je doen om je stem te laten zeggen wat je wilt? Waar reageren leerlingen op in jouw stem en hoe benut je dat? Hoe werk je met kracht zonder te gaan schreeuwen? Hoe voorkom je dat spanning je stem doet wegvallen?

In de training ´Docenten met stem´ leer je:
- de pedagogische invloed van je stem te vergroten;
- je stem gevarieerd te gebruiken;
- elke dag weer een vitale stem te hebben;
- de regie over de les te hebben en met je stem rust in de klas te creëeren

 

Effectieve Training 'Docenten met stem'

Deze training levert je veel op omdat het gaat over je persoonlijke stemgebruik als docent. Je doet in een veilige setting veel vaardigheden en inzichten op waarmee je je stem kunt laten klinken zoals je wilt overkomen. Zonder ruis en bijgeluiden die een averechts effect hebben. Leerlingen worden er rustig van. De training gaat over het effect van spanning op je stem en lichaamstaal en je leert die te reguleren. Zo word je helder en eenduidig als je lesgeeft en houd je 's avonds energie over.
Resultaat: een prettige docent met een veelzijdige, effectieve stem in de klas.

Bovendien:
-  Je wordt bewust van je uitstraling en het effect op de klas.
-  Je krijgt inzichten, vaardigheden en tips over non-verbale communicatie, fysiek-mentale 
   spanningsreductie en logopedische technieken.
- Je leert in de training veel van elkaar door naar je collega-docenten te 'luisteren'.
- Je oefent eigen casuïstiek om zicht en grip te krijgen op je non-verbale communicatie in de
   klas. Iedereen is uiterst betrokken en zorgvuldig.
- In drie individuele gesprekken met de trainer staat je persoonlijk stemgebruik centraal. 
- De trainer is zeer ervaren in zijn vak als logopedist en/of communicatietrainer.